Woord

NU IS JE WOORD AAN HET WOORD… LICHT UIT, SPOTS AAN!

 

VOOR DE KLEINSTEN VAN 8-12 JAAR (Instroom volgens leeftijd)

In de les Algemene Verbale Vorming (1 uur per week) krijgen kinderen de gelegenheid om voluit met taal te experimenteren. Op een speelse manier worden ze geprikkeld om podiumervaring op te doen en hun eigen fantasie te ontwikkelen.

Ademhalings-, bewegings- en spreekoefeningen, improvisaties, omgaan met tekst en zoveel meer om spel- en vertelplezier te stimuleren.

RAADPLEEG HET UURROOSTER VOOR DE EXACTE LESTIJDEN.

 

VOOR DE 12-15-JARIGEN (Instroom via toelatingsperiode)

Voordracht, Dramatische Expressie en Toneel (2 uren per week)

M1 & M2 (1 uur Dramatische Expressie + 1 uur Voordracht)

M3 (1 uur Toneel + 1 uur Voordracht)

WAT IS WAT?

DRAMATISCHE EXPRESSIE: opbouw van personages en toneelscènes, bewustwording van jezelf in de speelruimte, hoe speel ik emoties, hoe speel ik samen?

Improviseren, fantaseren, incasseren. En vooral: veel proberen!

VOORDRACHT is vooral werken met tekst: gedichten, proza, dialogen… We brengen ritme en beweging aan in die teksten, zoeken samen naar vaardigheden en technieken om ze naar een publiek over te brengen.

TONEEL: hier wordt de verbale en lichamelijke vormgeving van personages in verschillende situaties en evoluties  aangeleerd. Aan de hand van monologen, dialogen en fragmenten uit alle genres van de literatuur, worden de diverse facetten van het acteren behandeld en uitgebouwd.

RAADPLEEG HET UURROOSTER VOOR DE EXACTE LESTIJDEN.

VOLWASSENEN (Vanaf 15 jaar, 2 uren per week) 1 uur Verbale Vorming + 1 uur keuzeoptie (Voordracht, Welsprekendheid of Toneel).

VOORDRACHT (Vanaf 15+) is vooral werken met tekst (gedichten, proza, dialogen… We brengen ritme en beweging aan in die teksten, zoeken samen naar vaardigheden en technieken om ze naar een publiek over te brengen. 

WELSPREKENDHEID: hier gaan we op zoek naar een geschikte taal- en spreekwijze om onze kennis of overtuiging te delen met de omgeving. Belangrijk is het ontdekken van onze eigenheid als spreker. We leren onszelf te beluisteren. Er wordt gewerkt aan ons spreekinstrument, lichaamstaal, stem, ademhaling en beweging.

TONEEL: Aan de hand van teksten en improvisaties onderzoeken we wat acteren inhoudt, hoe we tot een personage komen zowel op het podium als voor de camera. We gaan op zoek naar verschillende spelvormen en –technieken.

RAADPLEEG HET UURROOSTER VOOR DE EXACTE LESTIJDEN.

ALGEMEEN: Tijdens het jaar bieden wij de mogelijkheid aan om bepaalde modules zoals cameratechnieken en improvisatietheater te volgen.

 

LESGEVERS:

KRISTINA BRONSELAER: Voordracht Jongeren en Volwassenen, Welsprekendheid, Verbale Vorming.

TINE LAUREYNS: Toneel Volwassenen, Verbale Vorming

RILKE EYCKERMANS: Dramatische Expressie, Algemene Verbale Vorming, Toneel Jongeren.